تبلیغات
مرکز مشاوره افق (زنجان) - ۱۵ روش برای تخلیهﻱ استرس

۱۵ روش برای تخلیهﻱ استرس

 

نوع مطلب :بهداشت روانی ،

نوشته شده توسط:مدیر - اکبر مهدیلو


داشتن یک رژیم غذایی مناسب و اجرای تمرین به صورت مرتب دو مؤلفه ای هستند که تأثیرشان در ارتباط با تخفیف دادن استرس به اثبات رسیده است.

شاید از یکسری موارد ساده اما مؤثر برای خودتان مثل اختصاص زمان استراحت روزانه و یا سپری کردن اوقات شاد با دوستان آگاه باشید جدای از این قبیل موارد یکسری از تمرینات و عادات دیگری نیز وجود دارد که با پیروی از آنها می توان از میزان استرس زندگی کاست.

۱۵ راهکار که در ادامهﻱ مطلب آورده شده است به شما کمک خواهد کرد تا با آرامش بیشتری به فعالیت زندگی خود ادامه داده و در عین حال حض بیشتری نیز از آن ببرید.

۱) خواب کوتاه میان روز

داشتن ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خواب کوتاه در زمان پس از صرف ناهار و یا عصر نه تنها به افزایش سرعت متابولیسم (سوخت و ساز) بدن کمک می کند بلکه ساعت درونی بدن را نیز تنظیم میکند.

۲) معاینات پزشکی را به طور مرتب انجام دهید

معاینات پزشکی نه تنها موجب احساس آسودگی خاطر از داشتن سلامتی کامل می شود بلکه یکی از اجتناب ناپذیرترین شیوه های پیشگیری و جلوگیری از بیماری هایی است که احتمال وخیم تر شدن آنها در آینده می رود.

۳) تأهل

بررسی ها نشان داده است که افراد متأهل از افراد مجرد سالم ترند. در واقع اینطور گزارش شده که آمار تصادف، ریسک ابتلا به بیماری و مرگ در میان افراد متأهل ۵۰ درصد کمتر بوده است.

۴) با عبادت اُنس بگیرید

عبادتتان خواه به صورت تکالیف شرعی باشد و یا به صورت عبادت های شخصی سه مزیت قوی برایتان به همراه خواهد داشت که در کاهش استرس برایتان سودمند خواهند بود. ۱) افزایش قدرت بخشودن ۲) امیدوارتر بودن ۳) فهیم تر شدن

۵) سرگرمی سالم

برای خودتان یک سرگرمی سالم دست و پا کنید مطالعه کردن، بازی فکری و همگی انتخاب های خوبی به شمار می آیند.

۶) از تکنیک های مدیریت زمان بهره مند شوید

یادداشت های کاری روزمره و یا فهرست کارهای روزانه جزو موارد بسیار مؤثر هستند که می توانند به تخفیف استرس کمک شایانی کنند. با طبقه بندی کارهایی که قرار است صورت بگیرد نه تنها به لحاظ روانی بلکه به لحاظ فیزیکی خودتان را منضبط می نماید.

۷) حساب دخل و خرجتان را داشته باشید

پول، خواه خیلی کم و خواه خیلی زیاد می تواند فشار روحی زیادی بر ما وارد سازد. هوشیار و دوراندیش باشید. مقام و ارزش خود را به عنوان یک انسان بشناسید. مادیات نهایتاً بار مسئولیت ما را بیشتر می کنند و همین مسئولیت باعث شده که خیلی از افراد ثروتمند مبدل به یک برده برای ثروتشان شوند.

۸) خنده

دانشمندان پی برده اند وقتی انسان می خندد بین عضلات صورت و بخشی از مغز که با آزادسازی هورمون های شیمیایی احساس خوب بودن را کنترل می کند ارتباط مستقیم وجود دارد.

۹) کسب مهارت در برقراری ارتباط با دیگران

با ارتقاء در برقراری ارتباط با دیگران نه تنها می توانید از میزان استرستان بکاهید بلکه از اضطراب ها و عصبانیت های ناخواسته نیز جلوگیری خواهید کرد. یک نکتهﻱ مهم دیگر جدای از ارتباط برقرار کردن در شنونده بودن خوب است.

۱۰) ورزش

ورزش یکی از مهم ترین و ضروری ترین مؤلفه های یک برنامه کاخش استرس محسوب می شود. با ورزش کردن به صورت مرتب نه تنها به میزان قابل توجهی از تنش های درونی می کاهید بلکه از بروز مواردی همچون بی حوصلگی، اضطراب نیز پیشگیری می نماید.

۱۱) رژیم غذائی

شاید همین وزنی که اضافه کرده اید باعث شده باشد که بار روانی و درونی سنگین تری را تحمل کنید. با تغییر در رژیم غذایی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم در صدد کاهش وزن اضافه تان برآ یید و احساس سرزندگی و پرانرژی بودن را بهتر تجربه کنید.

۱۲) در کنار دوستان بودن

ارتباط داشتن با دیگران و دوستی نه تنها مفرح و شادی بخش است بلکه برای سلامت روان نیز لازم است. زمانیکه ذهنمان پریشان و خسته است بودن در کنار دوستان موافق و سپری کردن ساعاتی با آنها می تواند در تخلیه کردن استرس ها بسیار ثمربخش باشد.

۱۳) سیگار کشیدن را کنار بگذارید

با ترک کردن سیگار به نحو قابل ملاحظه ای شرایط فیزیکی و روانی خود را ارتقاء خواهید داد و زندگی با کیفیت تری را ادامه خواهید داد. از علائم اولیه ترک سیگار بهبود عملکرد شش ها، کاهش ریسک ابتلاء به بیماری های قلبی و سرطان است.

۱۴) خوش بین باشید

از بدبین بودن دائمی دست بردارید. سعی کنید حد اعتدال را در بین خوش بینی و بدبینی برگزینید و بیش از حد خوش بین بودن و بیش از اندازه بدبین بودن حذر کنید. داشتن تفکر منفی هزینه ای مازاد بر روی سلامتی به بار خواهد آورد.

۱۵) به تمرین مدیتیشن بپردازید

بررسی ها نشان داده است افرادی که در طول روز زمانی را در خلوت خود و به دور از هرگونه تفکرات حاشیه ای می گذرانند دارای فشار خون پائین تر هستند و ریسک ابتلاء به بیماری های قلبی در آنها کمتر است. حداقل ۱۰ دقیقه در روز را به مدیتیشن و تمرکز اختصاص دهید.

 

به نقل از : کاریزما مشاور





مرکز مشاوره افق پنجشنبه 7 بهمن 1395
این شما هستید که انتخاب می کنید... دوشنبه 27 دی 1395
کانال تلگرامی مرکز مشاوره افق دوشنبه 27 دی 1395
دوستِ تو، خدا سه شنبه 23 مهر 1392
حفظ فضای عاشقانه در ازدواج شنبه 13 آبان 1391
چگونه همسری ایده آل باشیم؟ پنجشنبه 12 مرداد 1391
7 نوع متفاوت از عشق! دوشنبه 2 مرداد 1391
توصیه هایی برای روز و شب قبل از کنکور و روز کنکور 3 پنجشنبه 8 تیر 1391
توصیه هایی برای روز و شب قبل از کنکور و روز کنکور 2 پنجشنبه 8 تیر 1391
توصیه هایی برای روز و شب قبل از کنکور و روز کنکور 1 پنجشنبه 8 تیر 1391
کنکوری ها- آیا تو یک ماه آخر میشه معجزه کرد؟ یکشنبه 7 خرداد 1391
کناب درمانی- تربیت فرزند- پدر و پسر شنبه 9 اردیبهشت 1391
کتاب درمانی- تربیت فرزند- 5 زبان عشق کودکان شنبه 9 اردیبهشت 1391
سال نو مبارک یکشنبه 28 اسفند 1390
نظریاتی در باب عشق جمعه 12 اسفند 1390
افزایش اعتماد به نفس چهارشنبه 12 بهمن 1390
علل و عوامل اضطراب امتحان دوشنبه 5 دی 1390
اضطراب امتحان دوشنبه 5 دی 1390
راز تداوم یک زندگی! سه شنبه 24 آبان 1390
چگونه آهسته آهسته عاشق شویم؟ چهارشنبه 13 مهر 1390
لیست آخرین پستها
وبلاگنویسان
آگهی ساز - آگهی و تبلیغات رایگان