تبلیغات
مرکز مشاوره افق (زنجان) - روش های حفظ بهداشت روانی

روش های حفظ بهداشت روانی

 

نوع مطلب :بهداشت روانی ،

نوشته شده توسط:مدیر - اکبر مهدیلو

برای داشتن روح و روانی سالم و تندرست ، لازم است که انسان به مقررات و قوانینی که برای نگهداری و حفظ این سلامتی لازم ضروری است توجه داشته باشد و آن ها را دقیق رعایت نماید. برای این کار ابتدا ، باید با روش های حفظ این سلامتی آشنا شویم.

پذیرش هیجان و احساسات

ترس، خشم ، و شادی، عمده‌ترین هیجان‌های طبیعی انسان است. با این وجود گاهی برای اجتناب از احساس اضطراب و ترس سعی می‌کنیم در موقعیت‌های طبیعی اضطراب آور برخوردهای عاری از هیجان داشته باشیم. چنین برخوردی یک نوع خونسردی مصنوعی است که می‌تواند به نوعی در دراز مدت باعث مشکلات روانی در فرد یا افراد شود. هم چنین بعضی مواقع فرونشانی هیجان‌ها و عواطف باعث عدم تفکیک مناسب بین شادی‌ها و غم های طبیعی (بهنجار) و غیر طبیعی (نابهنجار) می شود.

در واقع هیچ علتی برای شرمگین شدن از داشتن احساس ترس یا دیگر احساسات به هنگام امتحان‌های دشوار یا موقع یادگیری اسکی ، یادگیری شنا یا مواجهه با یک رویدادهای خوشایند یا ناخوشایند وجود ندارد، و قبول آن ها بهتر از انکار ، سرکوب و... آن ها است. بدین ترتیب اگر قبول کنید که این هیجان‌ها را دارید و آن ها حق طبیعی شماست، در آن صورت راه ابراز و کاهش آن ها را به صورت‌های مستقیم و غیر مستقیم پیدا خواهید کرد.

شناسایی زمینه‌های آسیب‌زا

وقتی بکوشید که علت و موقعیت‌های ناراحتی خود را به روشنی بشناسید ممکن است بتوانید موقعیت‌های مورد نظر را به صورت تازه‌ای ببینید. در واقع رویکردتان به علت‌ها و موقعیت‌های اضطرار آور نباید یک بُعدی و بدون بررسی باشد. در آن صورت است که می‌توانید متناسب با توانایی‌های شخصی و عوامل محیطی راه هایی را برای مقابله ی صحیح با آن ها پیدا کنید.

برنامه‌ریزی برای جلوگیری از احساس درماندگی در دقایق آخر، صحبت با افراد مطمئن در مورد زمینه‌های آسیب‌زا و اضطراب‌آور، شرکت در کلاس‌های آموزشی مخصوص (به ویژه اگر مفید بودن آن ها ثابت شده است) بعضی از اقدامات برای مقابله ی صحیح می‌باشد.

پرورش رغبت ها و استعدادها

هر جامعه‌ای فرصت‌های تقریباً نامحدودی برای مردمانی از هر سن (شاید از هر دو جنس) فراهم می‌کند تا افراد استعدادهای خود را در زمینه‌های مختلف بیازمایند و به موفقیت‌های فردی و اجتماعی دست یابند. این فرصت‌ها می‌تواند ورزشی ، تحصیلی و علمی ، هنری ، فنی و... باشد. افرادی که خود را فقط به یک موضوع محدود نمی‌کنند و دنبال یادگیری و به دست آوردن مهارت‌های جدید هستند، غالباً زندگی برایشان جذابیت و گیرایی بیش تری دارد، و به احتمال زیاد موفقیت بیش تری به دست می‌آورند. به دنبال آن احساس شایستگی ناشی از دست یافتن به مهارت، عزت نفس افراد بالا می‌برد. نکته ی مهم یا سؤال موجود در این زمینه می‌تواند مسایل و کمبودهای اقتصادی و مالی باشد ولی افرادی که تمایل به دست یافتن مهارت یا پرورش استعدادی را دارند، مطمئناً راه کارهای خوبی را متناسب با امکانات خود پیدا می‌کنند.

ایجاد روابط صمیمانه

اگر نگاهی به علائم و نشانه‌های اختلالات عاطفی بیندازیم هسته ی اصلی و نقطه مشترک آن ها را احساس انزوا و تنهایی می‌یابیم. ما نیازمند پشتیبانی، آرامش‌دهی و اطمینان‌هایی هستیم که از طرف دیگران فراهم می‌شود، چون انسان موجودی اجتماعی است. این موضوع ثابت شده که افرادی که روابط اجتماعی قوی و دوستان صمیمی دارند و نگرانی‌ها و مشکلات خود را با افراد مطمئن بیان می‌کنند و در عین حال به رفاه و خشنودی دیگران توجه و علاقه نشان می‌دهند مشکلات خود را روشن تر می بینند، درعین حال احساس ارزشمندی بیش تری می‌کنند.

کمک گرفتن به موقع از دیگران

در راه خودشناسی و برطرف کردن مشکلات روانی محدودیتی از قبیل ندانستن تمام راه حل‌ها ، و خودفریبی (مکانیسم‌های دفاعی) وجود دارد که باعث می‌شود همیشه نتوانیم مشکلات را به صورت عینی ببنیم. وقتی احساس می‌کنید در برطرف کردن مشکل خود پیشرفتی ندارید، موقع آن فرا رسیده که از متخصصانی مانند: روان شناس (مشاور یا بالینی) ، روان پزشک و درمان گران آموزش دیده به تناسب مشکل خود ، کمک بخواهید. شاید احساس برچسب خوردن و نگرش‌های غلط اجتماعی مانع از مراجعه به این افراد شود؛ ولی کمک خواستن از دیگران خود نمودار پختگی عاطفی و یکی از اولین مراحل خودآگاهی است، چون به این موضوع آگاه است که یک جای کار ( تفکر ، احساس ، شخصیت ) مشکل دارد.

تقویت اعتقادات مذهبی

رشد و تعالی اعتقادات مذهبی تأثیر به سزایی در تفکر ، احساس و روابط اجتماعی انسان دارد و سلامت جسمانی و بهداشت روانی فرد را تضمین می‌کند. مطالعات نشان داده است که افراد معتقد به خدا (بدون در نظر گرفتن نوع مذهب) رفتار و تفکرشان بسیار سالم‌تر و بهنجارتر از افراد بدون اعتقاد یا با اعتقادات ضعیف است.





مرکز مشاوره افق پنجشنبه 7 بهمن 1395
این شما هستید که انتخاب می کنید... دوشنبه 27 دی 1395
کانال تلگرامی مرکز مشاوره افق دوشنبه 27 دی 1395
دوستِ تو، خدا سه شنبه 23 مهر 1392
حفظ فضای عاشقانه در ازدواج جمعه 12 آبان 1391
چگونه همسری ایده آل باشیم؟ پنجشنبه 12 مرداد 1391
7 نوع متفاوت از عشق! دوشنبه 2 مرداد 1391
توصیه هایی برای روز و شب قبل از کنکور و روز کنکور 3 چهارشنبه 7 تیر 1391
توصیه هایی برای روز و شب قبل از کنکور و روز کنکور 2 چهارشنبه 7 تیر 1391
توصیه هایی برای روز و شب قبل از کنکور و روز کنکور 1 چهارشنبه 7 تیر 1391
کنکوری ها- آیا تو یک ماه آخر میشه معجزه کرد؟ یکشنبه 7 خرداد 1391
کناب درمانی- تربیت فرزند- پدر و پسر شنبه 9 اردیبهشت 1391
کتاب درمانی- تربیت فرزند- 5 زبان عشق کودکان شنبه 9 اردیبهشت 1391
سال نو مبارک یکشنبه 28 اسفند 1390
نظریاتی در باب عشق جمعه 12 اسفند 1390
افزایش اعتماد به نفس چهارشنبه 12 بهمن 1390
علل و عوامل اضطراب امتحان دوشنبه 5 دی 1390
اضطراب امتحان دوشنبه 5 دی 1390
راز تداوم یک زندگی! سه شنبه 24 آبان 1390
چگونه آهسته آهسته عاشق شویم؟ سه شنبه 12 مهر 1390
لیست آخرین پستها
وبلاگنویسان
آگهی ساز - آگهی و تبلیغات رایگان