تبلیغات
مرکز مشاوره افق (زنجان) - حفظ عادت‌های سالم در پنج گام ساده

حفظ عادت‌های سالم در پنج گام ساده

 

نوع مطلب :بهداشت روانی ،

نوشته شده توسط:مدیر - اکبر مهدیلو

امروزه، استرسِ فزاینده، سلامتی، شادمانی و سایر جنبه‌های زندگی بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داده است. در واقع، تخمین‌زده می‌شود که بیش از 90 درصد مشکلات سلامتی که باعث مراجعهﯼ مردم به مطب پزشکان می‌شود، به نوعی به استرس ارتباط دارد. با وجود این، در حالی که تقریباً همه از افزودن عادت‌های سالم به سبک زندگی خود سود خواهند برد، اما شروع یک عادت جدید، سخت‌تر از آنی است که به نظر می‌رسد، به ویژه اگر از نظر کاری، سرتان خیلی شلوغ باشد و  یا دچار استرس بیش از حد باشید. گام‌های زیر به شما کمک می‌کند تا نیت و قصد خود را از داشتن سبک زندگی سالم‌تر و شادتر و با استرس کمﺗر به واقعیت برسانید.

گام اول: فعالیت‌های خود را آگاهانه انتخاب کنید

نخستین گام در ایجاد یک عادت سالم جدید که دستاورد بلند مدتی در سبک زندگی شما محسوب خواهد شد، انتخاب فعالیتی است که برازندهﯼ شخصیت و نحوهﯼ زندگی شما باشد. در غیر این صورت، عادت جدید هرگز درون شما ریشه نمی‌گیرد و استوار نمی‌شود. همیشه به هنگام برگزیدن یک تجربهﯼ جدید، عواملی نظیر توانایی‌ها و نقاط قوت خود، وقت‌های آزادتان، زمانﺑندی کارهایﺗان، سبک زندگی و سطح استرس موجود خود و میزان پیچیدگی و مشکل بودن عادت جدید را در نظر بگیرید و فعالیتی را پیدا کنید که با تمام این عوامل تطبیق داشته باشد. 

گام دوم: عادت جدید را در برنامهﯼ زمانی خود قرار دهید

اگر برنامهﯼ معینی برای افزودن یک عادت جدید به زندگی خود نداشته باشید، آنﮔاه به راحتی به بهانه‌هایی از قبیل نداشتن وقت اضافی، خستگی و ... آن را کنار خواهید گذاشت. بنابراین، دومین اقدام مهمی که باید انجام دهید پیدا کردن یک وقت معین در برنامهﯼ زمانی خود برای فعالیت‌های جدید است. فرقی نمی‌کند که « هر روز صبح قبل از حمام» باشد یا « هر شب ساعت 8». باید زمان معینی را برای فعالیتی که در نظر گرفته‌اید کنار بگذارید به نحوی که پیدا کردن وقت برای انجام آن کار، خود به استرس تازه‌ای برای شما تبدیل نشود. 

گام سوم: جلب پشتیبانی

اگر کسان دیگری را پیدا کنید که در طول راه همراهﺗان باشند، احتمال موفقیت شما دو چندان می‌شود. نقش آن‌ها نه تنها حمایت از شما هنگامی که به آن نیاز دارید خواهد بود بلکه رها کردن و دنبال نکردن آن فعالیت را برای شما دشوارتر خواهند کرد. یک راه متداول برای به دست آوردن این پشتیبانی، استخدام مربی است. یافتن دوست یا آشنایی که با شما همراه شود و یا شرکت در کلاس گروهی نیز مفید است. اما اگر به هر دلیلی ترجیح می‌دهید تنهایی به این فعالیت بپردازید از یکی از دوستانﺗان بخواهید که در هفته‌های اول، پیﮔیر انجام دادن آن فعالیت توسط شما باشد. یک روش مناسب دیگر، درست کردن دفتر روزانه و ثبت فعالیت‌های خود در پایان هر روز یا هر هفته است.

برخی از فعالیت‌های سالم و خوبی که می‌توانید به همراه یک دوست انجام دهید عبارتند از:

    پیاده‌روی

    کلاس‌های مدیتیشن  

    در پیش گرفتن یک برنامهﯼ غذایی سالم

    شرکت در یک برنامهﯼ آموزش اینترنتی  

    کلاس‌های یوگا

    صحبت کردن دبارهﯼ احساساتﺗان  

    انواع ورزش‌ها

    نوشتن خاطرات روزانه

گام چهارم: هدف‌گذاری و پاداش

هر چند احساس آرامشی که از انجام یک فعالیت سالم به شما دست می‌دهد، خود در حکم پاداش است اما در شروع هر عادت جدید، به دست آوردن پاداش‌های محسوسﺗر می‌تواند مفید باشد. به این فکر کنید که چگونه معلمان با قراردادن یک ستاره در جلوی اسم دانش‌آموزان، آن‌ها را به درس‌خوانی بیشﺗر و رفتار بهتر تشویق می‌کردند و یا شما خودتان چگونه با چند پاداش کوچک، حیوان خانگی‌تان را به انجام هر کاری وامی‌داشتید. چند پاداش کوچک برای اکثر ما انسان‌ها کافی است. بنابراین برای انجام مراحل اول پاداش‌های برای خودتان در نظر بگیرید تا وقتی که فعالیت جدید به  عنوان یک عادت جای خود را در زندگی شما باز کند. برای این منظور، نخستین ماه خیلی اهمیت دارد زیرا این تقریباً مدتی است که طول می‌کشد تا یک رفتار جدید به عادت تبدیل شود. پاداشی که برای خود در نظر می‌گیرید یک چیز شخصی است و شما خودتان بهتر می‌دانید چه چیزی در شما انگیزهﯼ بیشﺗری ایجاد می کند. اما توصیهﯼ ما در نظر گرفتن چیزهای کوچک و شادی‌بخش است.

گام پنجم: کنترل شخصی برای اطمینان از درستی انتخاب

هنگامی که فعالیت جدیدی را شروع می‌کنید، دقت کنید که از انجام آن چه احساسی پیدا کرده‌اید. آیا فعالیت جدید با سبک زندگی شما جور در می‌آید؟ حفظ این عادت جدید برایﺗان آسان است؟ و یا فکر می‌کنید نیاز به امتحان کردن کار دیگری دارید؟ اگر متوجه شدید که برنامه‌های زندگیﺗان با این فعالیت جدید تطابق ندارد، به جای آن که خود را عذاب دهید، به خودتان تبریک بگویید که متوجه نیاز به تغییر برنامه‌هایتان شده‌اید. این نخستین گام در تهیهﯼ یک برنامهﯼ جدید و بهتر است! ما همیشه می‌توانیم از تجربه‌های منفی در زندگی خود نیز درس‌های مفیدی بگیریم. به هر حال، بهتر است چند روش رهایی از استرس و مدیریت استرس را بلد باشید و برای کاهش استرس در بدن و ذهن خود متناسباً از آن‌ها استفاده کنید.

 

به نقل از : روان‌یار





مرکز مشاوره افق پنجشنبه 7 بهمن 1395
این شما هستید که انتخاب می کنید... دوشنبه 27 دی 1395
کانال تلگرامی مرکز مشاوره افق دوشنبه 27 دی 1395
دوستِ تو، خدا سه شنبه 23 مهر 1392
حفظ فضای عاشقانه در ازدواج جمعه 12 آبان 1391
چگونه همسری ایده آل باشیم؟ پنجشنبه 12 مرداد 1391
7 نوع متفاوت از عشق! دوشنبه 2 مرداد 1391
توصیه هایی برای روز و شب قبل از کنکور و روز کنکور 3 چهارشنبه 7 تیر 1391
توصیه هایی برای روز و شب قبل از کنکور و روز کنکور 2 چهارشنبه 7 تیر 1391
توصیه هایی برای روز و شب قبل از کنکور و روز کنکور 1 چهارشنبه 7 تیر 1391
کنکوری ها- آیا تو یک ماه آخر میشه معجزه کرد؟ یکشنبه 7 خرداد 1391
کناب درمانی- تربیت فرزند- پدر و پسر شنبه 9 اردیبهشت 1391
کتاب درمانی- تربیت فرزند- 5 زبان عشق کودکان شنبه 9 اردیبهشت 1391
سال نو مبارک یکشنبه 28 اسفند 1390
نظریاتی در باب عشق جمعه 12 اسفند 1390
افزایش اعتماد به نفس چهارشنبه 12 بهمن 1390
علل و عوامل اضطراب امتحان دوشنبه 5 دی 1390
اضطراب امتحان دوشنبه 5 دی 1390
راز تداوم یک زندگی! سه شنبه 24 آبان 1390
چگونه آهسته آهسته عاشق شویم؟ سه شنبه 12 مهر 1390
لیست آخرین پستها
وبلاگنویسان
آگهی ساز - آگهی و تبلیغات رایگان